110 اقدام دولت نهم درحوزه آموزش و پرورش
آنچه در این گزارش می آید پیشرفتها و تحولات آموزش پرورش در دولت نهم است
یزدفردا "در حالی که برخی تلاش میکنند اقدامات و دستاوردهای دولت نهم را در حوزه آموزش و پرورش را انکار یا مخدوش کنند، گزارشها از پیشرفتها و تحولات در این عرصه در دولت نهم به ویژه در دوره مدیریت دکتر علی احمدی حکایت میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا ،فهرست پارهای از اقدامات اساسی که در این دوره مدیریتی طی 21 ماه در آموزش و پرورش با همکاری معلمان و مدیران ستادی و صفی تحقق یافته است، به شرح زیر است:
البته اقدامات ناتمام فراوانی نیز در جریان میباشد که امید است در آینده پیگیری شود.
1- حوزه ایجاد بستر تحول بنیادین در آموزش و پرورش:
1-1- تدوین مبانی نظری تعلیم و تربیت اسلامی و آموزش و پرورش رسمی و تنظیم دکترین و رهنامه تحول بنیادین برای اولین بار در تاریخ نظام تعلیم و تربیت کشور و ارایه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای تایید.
1-2- طراحی سند ملی آموزش و پرورش (که از دولت هشتم با رویکرد مدیریت راهبردی آغاز شده بود و در نیمه اول دولت نهم متوقف گردیده بود) مبتنی بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی و رویکرد مدیریت راهبردی که برای تصویب در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است.
1-3- تدوین برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه تدیون محتوای تعلیم و تربیتی دورههای مختلف تحصیلی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی که مراحل نهایی برای ارایه به شواری عالی آموزش و پرورش را میگذراند (نگاشت چهارم)
1-4- تغییر شیوه ارزشیابی پیشرفت تعلیم و تربیت دانش آموزان از رویکرد کمی (نمره دهی) به رویکرد کمی- کیفی و توصیفی ترمیم که برای دانش آموزان دوره ابتدایی عملیاتی و اجرایی به صورت مرحلهای در حال پیادهسازی است.
1-5- تغییر شیوه آموزش قرآن در پایه سوم ابتدایی مدارس که از سال گذشته اجرایی شده و برای پایه چهارم در سال تحصیلی جاری پیاده سازی خواهد شد.
1-6- باز تعریف مفهوم آموزش و پرورش و توسعه بنیادین آن به مفاهیم "تعلیم، ایجاد بصیرت، اراده پروری، مسئولیت پذیری، تهذیب، کسب ادب و مهارتهای زندگی، بهداشت، تربیت بدنی، پژوهش، خلاقیت، نوآوری، فناوری، کارآفرینی و مهارت ورزی"
1-7- آماده سازی مستندات کافی برای حذف دوره پیش دانشگاهی از آموزش و پرورش رسمی و اضافه شدن دوره پیش دبستانی جهت تصمیمگیری مراجع فراآموزش و پرورش
1-8- تاسیس مرکز برنامهریزی و نظارت راهبردی و تحول بنیادین در آموزش و پرورش و پذیرش مسئولیت تدوین برنامه راهبردی تحول در 20 مولفه اصلی نظام تعلیم و تربیت و تنظیم برنامه راهبردی وزارتخانه مبتنی بر فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش
1-9- طراحی رویکردهای 12 گانه تحول در آموزش و پرورش و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش و چاره اندیشی برای واگذاری مسئولیت چگونگی تحقق آن در هر یک از حوزههای عملیاتی آموزش و پرورش به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
1-10- اجرای طرحهای کیفیت بخشی در آموزش و پرورش و کاهش افت تحصیلی و توسعه سطح دسترسی عمومی به آموزش و پرورش و برقراری عدالت آموزشی
1-11- توسعه همکاریهای حوزههای علمیه با مدارس و آموزش و پرورش در تالیف کتب درسی، طراحی برنامههای تحولی، اقامه نماز، مشارکت در تاسیس مدرسه و...
1-12- حضور معاونین پرورشی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر وزیر آموزش و پرورش
1-13- تدوین طرح جامع مشارکت مردم و خانوادهها در اداره آموزش و پرورش و ارایه طرح جهت بررسی و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش
1-14- تنظیم بخشی از دستاوردهای تحول بنادین آموزش و پرورش در پیش نویس قانون برنامه پنجم تعوسعه جهت رسمیت بخشی قانونی
2- احیای رویکرد فرهنگی- تربیتی در آموزش و پرورش و اجرای قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی
2-1- تدوین سند راهبردی احیای امور تربیتی آموزش و پرورش با رویکرد پرورش استعدادهای برتر مربیان و مصونیت بخشی کودکان و نوجوانان در قبال تهاجم فرهنگی دشمن با همکاری نهادهای فرهنگی پیرامون مدرسه و همچنین مطالبه امور تربیتی از مسئولین تالیف کتب درسی، تربیت معلم و طراحان سیستم ارزشیابی توصیفی، سازندگان مدارس و ...
2-2- طراحی چارچوب مدرسه زندگی و ابلاغ برای اجرای مرحلهای در سال تحصیلی 89-88 به جای مدرسه کنکور
2-3- ساماندهی مراکز مکمل مدرسه در مجموعه معاونت پرورشی و تربیت بدنی مناطق و نواحی آموزش و پرورش و تنظیم درجه بندی تخصیص نیروی انسانی به این مراکز برای تحقق ماموریتهای شکوفایی استعدادهای برتر دانش آموزان و فعالیتهای فوق برنامه در همه ساحتهای تربیتی (پژوهشسراهای دانش آموزی، دارالقرآنها، مجتمعها و مکانهای ورزشی، کانونهای فرهنگی و تربیتی، اردوگاهها، مراکز رشد و کارآفرینی اوقات آزاد تعدادی از مدارس و ...)
2-4- انعطاف پذیری در تخصیص اوقات همکاری موطف معاونین پرورشی و مربی تربیتی در مدرسه (برای اجرای ساعات پرورشی و هماهنگی تشکلهای دانش آموزی) و مراکز مکمل مدرسه (برای فعالیتهای فوق برنامه و پرورش استعدادهای برتر دانش آموزان داوطلب)
2-5- بازطراحی و اجرای طرح کانون ـ مدرسه برای استفاده از قابلیتهای مربیان و امکانات کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پرورش استعدادهای برتر فرا روی دانش آموزان مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 88-87 و استمرار آن در سال تحصیلی جدید
2-6- تشکل ستاد خلاقیت و نوآوری، تعیین مشاور در خلاقیت و نوآوری تدوین سند خلاقیت و نوآوری و راهنمای دستیابی به مدارس نوآور و ارایه به شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب آنها
2-7- سرمایه گذاری برای تاسیس شبکه تامین و تولید چند رسانهایها و تسهیل دسترسی دانش آموزان به آنها (به موازات شبکه رشد).
2-8- طراحی مراکز رشد ایده معلمان و دانش آموزان نوآور و پیاده سازی نمونهای آن در مرکز تربیت معلم شهید ثانی
2-9- تخصیص سرانه برای فعالیتهای پرورشی، تربیت بدنی، خلاقیت و نوآوری به مدارس و مناطق برای پشتیبانی مالی از فعالیتهای پرورشی
2-10- برگزاری دوره های آموزشی برای خانوادهها از طریق انجمن اولیا و مربیان (بالغ بر 60000 دوره تربیتی)
2-11- کسب مجوزهای لازم برای ایجاد کانونهای فرهنگی ـ تربیتی و پژوهشسرای دانش آموزی به تفکیک دختران و پسران از محل تبدیل به احن کردن داراییهای آموزش و پرورش استانها و شهرستانها در قالب مصوبات دور دوم سفرهای استانی برای تعدادی از استانها
2-12- فراهم کردن مقدمات ایجاد اروگاههای دانش آموزی کشور در پارک جنگلی طرق مشهد و اردوگاههای استانی سمنان و کرمانشاه (قصر شیرین) و ...
2-13- انجام مسابقات قرآنی، ورزشی، فرهنگی هنری و برگزاری اردوهای فرهنگی ـ تربیتی، برگزاری اردوهای راهیان نور در مناطق جنگی، انجام برنامههای حج عمره دانش آموزان دختر و پسر، انجام فعالیتهای مشاوره و بهداشتی دانش آموزان و ... در طول سال تحصیلی و تابستان.
2-14- کسب مدالهای افتخارآفرین برای دانش آموزان ایرانی در المپیادهای کامپیوتر، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و آمادگی برای برگزاری جشنواره و المپیاد بین المللی نجوم در سال تحصیلی 1388
2-15- استمرار برگزاری اردوهای هجرت با همکاری سپاه سازندگی برای دانش آموزان و مشارکت در فعالیتهای بازسازی مدارس و فعالیتهای فوق برنامه
2-16- استمرار طرح سنجش استعدادهای دانش آموزان استثنایی، عادی و تیزهوش، تشکیل شناسنامه تربیتی و بهداشتی، دادن سمعک و عینک به دانش آموزان نیازمند
2-17- استمرار اجرای طرح شاداب سازی و محرم سازی مدارس، پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد طرح حجاب و عفاف
2-18- امکان ارتقای سطح تحصیلات مربیان پرورشی، تربیت بدنی و بهداشت از طریق اعتلای سطح مراکز تربیت معلم
2-19- جذب قریب پنج هزار مربی پرورشی جدید و اجرای برنامه ریزی آموزش بدو خدمت آنان و اشتغال رسمی در سال 88
2-20- توسعه و ایجاد نمازخانه در درصدی از مدارس کشور با کمک خیرین، ایجاد سالنهای مقاوم چند منظوره، کمکهای استانی و اعتبارات آموزش و پرورش
2-21- طراحی و تدوین برنامه جامع مشاوره و راهنمایی تحصیلی در مدارس
2-22- طراحی طرح جامع سلامت دانش آموزان، طراحی مدارس مروج سلامت و همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی برای سلامت دانش آموزان
2-23- رسیدگی به نیازهای مادی تعدادی از دانش آموزان بی بضاعت ولی مستعد، توزیع نوشت افزار و کتب درسی به طور مجانی در تعدادی از استانهای محروم
2-24- استمرار توزیع شیر و نان قندی برای دانش آموزان مدارس دولتی
2-25- برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان به یاد کودکان مظلوم غزه در سی امین سالگر پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری نمایشگاه آن از میدان انقلاب تا میدان آزادی.
2-26- استمرار برگزاری پرسش مهر و مشارکت در برگزاری جشنواره جوان خوارزمی
2-27- اجرای برنامههای اوقات فراغت در تابستانها و مشارکت دادن دانش آموزان در برنامههای تربیتی و آموزشی
2-28- واگذاری مسئولیت اقامه نماز جماعت مدارس به شورای مدرسه، پرداخت حق القدم پیش نمازها، تهیه امکانات برای نمازخانهها
2-29- تخصیص معاون پرورشی علاوه بر معاونین آموزش مدارس و یا مربیان تربیتی در راستای احیای قانون احیای معاونت پرورشی
2-30- سرمایهگذاری برای توسعه امکانات اردوگاه شهید باهنر از طریق احدای سالن اجتماعات بزرگ، حل مشکل بهداشتی بیمارستان شهید باهنر برای سرویس دهی به دانش آموزان شرکت کننده در اردوگاه
3- ارتقای سطح منزلت، دانش و مهارتهای حرفهای معلمان و توسعه سطح معیشت و رفاه فرهنگیان
3-1- احیا و تجدید ساماندهی مراکز تربیت معلم از طریق اتخاذ رویکرد آموزش علوم (به جای رویکرد علوم محض یا کاربردی) ارتقای دورههای دایر از کاردانی به کارشناسی ناپیوسته در 14 رشته برای بالغ بر 60 مرکز برای ادامه تحصیل فرهنگیان، اصلاح شرایط علمی پذیرش آموزگاران و دبیران متعهد خدمت، ارتقای حد نصاب امتیازات شرایط عمومی برای پذیرش مربیان و معلمان، ترمیم تربیت کارگروه برنامهریزی تربیت معلم به عنوان زیرمجموعه شورای عالی برنامه ریزی
3-2- ارتقای سطح تعدادی از آموزشکدههای فنی برای ارتقای سطح تحصیلی معلمان و تربیت دبیر فنی از طریق ارتقای دورههای تحصیلی از کاردانی به کارشناسی اصلاح شرایط علمی پذیرش دانشجو و تخصیص نوبت اول آموزشکدهها برای ارتقای تحصیلی هنر اموزآن شاغل
3-3- فراهم نمودن بسر ادامه تحصیل فرهنگیان در قالب مجوز دانشگاه پیام نور در دورههای کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد ویژه فرهنگیان برای اجرا در مراکز تربیت معلم و آموزشکدههای واجد شرایط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری (در کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه پیام نور تصویب شده و در هیات امنا نهایی خواهد شد و همچنین ادامه تحصیل فرهنگیان در دانشگاه جامع علمی کاربردی)
3-4- طراحی نظام صنفی و حرفهای معلمان و ارایه به شورای عالی آموزش و پرورش جهت تصویب برای ارتقای حرفهای و مسئولیت پذیری در قبال مربیان
3-5- تصویب تاسیس دانشگاه فرهنگیان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارتقای سطح تحصیلات تکمیلی فرهنگیان با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و راه اندازی دفتر مرکزی دانشگاه فرهنگیان در محل دارالفنون
3-6-پیش تازی در فراهم سازی مقدمات اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در گسترده ترین تشکیلات حکومتی برای بازنشستگان در سال 1387 و برای فرهنگیان شاغل در سال 1388، اعطای سهام عدالت و سود سهام عدالت برای اعضای خانواده فرهنگیان شاغل و بازنشسته همچون سایر کارکنان دولت با اهتمام دولت جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی
3-7- فراهم نمودن امکان ایجاد و توسعه خانههای معلم و مراکز آموزشی ـ رفاهی فرهنگیان در هر یک از شهرستانهای کشور، سرمایهگذاری برای تکمیل هتل 12 طبقه فرهنگیان در شهر مشهد در قالب مصوبات دور دوم سفرهای استانی دولت (از طریق سرمایهگذاری مستقیم یا تبدیل به احسن کردن داراییهای آموزش و پرورش هر استان) تجهیز مدارس کشور به امکانات اسکان موقت در ایام تعطیلات و تابستانها با مشارکت استانداریها، سازمان گردشگری، نهاد ریاست جمهوری، همچنین تلاش برای فراهم نمودن امکانات اقامتی فرهنگیان و دانش آموزان زائر در کربلا، نجف، کاظمین و شهرهای زیارتی سیاحتی قم، مشهد، اصفهان، همدان و شمال کشور
3-8- انعقاد قرارداد بین شرکتهای خودروسازی، بانکها بر صندوق ذخیره فرهنگیان، اداره کل تعاون و رفاه وزارت متبوع برای اعطای وام خودرو و امکان فروش اقساطی خودرو به مدیران، فرهنگیان و بازنشستگان با ظرفیت واگذاری یکصد و پنجاه هزار خودرو طی سال گذشته و امسال
3-9- تقویت نقدینگی صندوقهای وام اضطراری فرهنگیان با همکاری بانکها و صندوق مهر امام رضا در تعدادی از استانها و افزایش مبلاغ وامهای قرض الحسنه پرداختی به فرهنگیان از طریق بانک هآ، صندوق ذخیره و صندوقهای وام اضطراری
3-10- رفع مشکلات تعاونیهای مصرف فرهنگیان، فراهم نمودن تسهیلات لازم برای فروش اقساطی لوازم منزل و مایحتاج فرهنگیان در تعدادی از تعاونیهای مصرف
3-11- توسعه انواع خدمات پزشکی و سقف پرداخت هزینههای درمان از طریق بیمه تکمیلی فرهنگیان متقاضی و اعضای خانواده آنان همچون بیمه تکمیلی همچون وزارت نفت، وزارت نیرو و شهرداری تهران بدون افزایش حق عضویت فرهنگیان
3-12- فراهم نمودن امکان برقراری بیمه و بازنشستگی معلمان حق التدریس شاغل دارای کد فعالیت در مدارس دولتی برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور و چاره اندیشی برای دریافت حقوق در 12 ماه سال همزمان با افزایش نرخ حق التدریس ساعتی برای شاغلین
3-13- پرداخت مبالغی به عنوان رفاهیت برای اولین بار در سال 1387 هر یک از معلمان شاغل رسمی و پیمانی در سراسر کشور همانند پرداخت رفاهیت برای کارکنان ستادی وزارتخانه استانها و مناطق استمرار آن در سال جاری
3-14- تادیه بدهیهای معوقه 18 سال گذشته دولتها از سال 1370 تا 1387 به فرهنگیان سراسر کشور و همچنین بدهی به صندوق ذخیره فرهنگیان بابت سالهای گذشته در سال 1388.
3-15- پشتیبانی از تحصیل فرزندان فرهنگیان مایل به تحصیل در مدارس غیردولتی با تخفیف شهریه توسط آموزش و پرورش استانها
3-16- برگزرای جشنوارههای معلمان ماندگار، معلمان پژوهنده، معلمان نمونه، معلمان محقق ایثارگر، معلمان مولف و معرفی معلمان و مدیران فرهنگی جهت دریافت نشان های دولتی برای تجلیل از مقام شامخ معلم در جامعه به مناسبتهای مختلف
3-17- استمرار واگذاری واحدهای مسکونی یا قطعه زمین از طریق تامین مسکن فرهنگیان و مسکن مهر به فرهنگیان فاقد مسکن زنان سرپرست خانوار و همچنین پرداخت وام مسکن سالهای 86 و 88
3-18- اقدام برای کسب مجوز استمرار فعالیتهای درمانگاههای فرهنگیان در سراسر کشور و بیمارستان شهید باهنر تهران پرداخت کمک هزینه به بیماران صعب العلاج
3-19- پیگیری برای امکان پذیری برگزاری آزمونهای جامع ارزشیابی مدرک تحصیلی کاردانی و کارشناسی برای فرهنگیان دارای مدارک تحصیلی معادل از طریق سازمان سنجش آموزش کشور
3-20- اخذ مجوز حضور عضو هیات علمی برای تدریس در مدارس کشور از بین دارندگان مدارج علمی PHD از وزارت علوم تحقیقات و فناوری و اخذ مجوز تاسیس دفتر جذب هیات علمی در وزارت آموزش و پرورش زیر نظر ستاد مرکزی جذب هیات علمی مستقر در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
3-21- توسعه حضور زنان در مسئولیتهای سطح بالای مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش از جمله قائم مقام وزیر، معاون وزیر، رییس سازمان استانی آموزش و پرورش، مشاور، مدیرکل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و ...
3-22- پرداخت مطالبات فرهنگیان بابت مشارکت در اجرای انتخابات و چاره اندیشی قانونی برای پرداخت هزینههای برگزاری انتخابات توسط وزارت کشور و شورای نگهبان به جای پرداخت از اعتبارات آموزش و پرورش
3-23- تسهیل در نقل و انتقال زوجهای فرهنگی در سال 1388 به گونهای که محل اشتغال و محل اقامت آنان حتی المقدور در یک منطقه باشد.
3-24- توجه به نگهداشت مدیران مدارس و برقراری رسمی حق مدیریت برای آنان در اجرای کانون مدیریت خدمات کشوری اعطای سهمیه خودرو برای مدیران بعضی از دورههای تحصیلی در سراسر کشور، اعطای سهمیه حج عمره به مدیران مناطق و استانها به همراه همسر آنان در سال 1388
3-25- تعیین مشاور در تشکلهای معلمان و تنظیم روابط بین تشکلهای صنفی و سیاسی با مدیریت وزارتخانه به گونهای با همکاری نهادهای دست اندرکار که هیچ حادثه غیرقابل کنترلی در طول وزارت پیش نیامد.
3-26- تهیه لایحه پیشنهادی به کمیسیون اجتماعی دولت برای رفع ممنوعیت از ماموریت به تحصیل فرهنگیان جهت تصویب در دولت و ارایه لایحه به مجلس
4- اصلاحات ساختاری مدیریتی و تقویت زیرساختارهای لازم برای ستاد آموزش و پرورش تا مدارس کشور
4-1- اصلاح نمودار سازمانی ستاد وزارتخانه، جلوگیری از تجمع ادارات کل نوسازی و جداسازی مدیریت نهضت سوادآموزی از ساختار سازمانهای آموزش و پرورش استانها، ادغام معاونتهای آموزش عمومی و آموزش متوسطه در استانها و مناطق، هیات امنایی شدن سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تشکیل شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و هماهنگی امور پژوهش خلاقیت و نوآوری در وزارت متبوع
4-2- اجرای طرح ساماندهی نیروی انسانی شاغل در سال تحصیلی 88-87 و کمک به منظور ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، کاهش هزینهها، کاهش مدارس نوبت دوم، کاهش مدارس کم جمعیت از طریق توسعه مدارس روستا مرکزی، کاهش ساعات حق التدریس معلمان، حذف کلاسهای کم جمعیت، سازماندهی و کاهش نیروهای مامور به سایر دستگاهها، کاهش کلاسهای چند پایهای
4-3- اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد برای همکاران شاغل متقاضی علاوه بر بازنشستگی عادی و امکان برقراری مستمری بازنشستگی و دریافت پاداش پایان خدمت بیش از نود هزار در سال 87 و تسهیل شرایط برای بازنشستگی بیش از 80 هزار نفر در سال جاری بدون آسیب به فرآیند تعلیم و تربیت در حالی که جذب نیروی انسانی از بین متعهدین خدمت مراکز تربیت معلم و انجام تکالیف قانونی برای استخدام به 10% بازنشستگی مجموعه نیروهای خارج شده از سیستم نمیرسد و همچنین فراهم نمودن امکان بازخرید نیروهای غیرکارآمد و مازاد بر نیاز در سال 1388.
4-4- ساماندهی تحقق تعهدات استخدامی مربیان نهضت سوادآموزش ورودی قبل از 1380 در مدیریتهای نهضت سوادآموزی در استانها و شهرستانها (به جای معلمی در آموزش و پرورش) و چارهاندیشی برای ارتقای سطح سوادآموزی بی سوادان بین 10 تا 40 سال به حداقل قبول در سراسر کشور طی یک تا پنج سال آتی و تلاش برای اتمام کار واحدهای شهرستانی نهضت سوادآموزی در شهرهایی که جشن پایان بی سوادی در آنها برگزار میشود.
4-5- مقاومت در قبال رویه استخدام غیرمسئولانه مربیان نهضت سوادآموزشی، معلمان حق التدریسی، نیروهای حجمی شرکتهای طرف قرارداد، مربیان مهدکودک و پیش دبستانی علی رغم فشارهای وارده از سوی نهادهای فراآموزش و پرورش عواقب آن حتی تا مرز استیضاح در مجلس شورای اسلامی
4-6- جلوگیری از انحلال شورای عالی آموزش و پرورش (علی رغم با انحلال بقیه شوراهای عالی در کشور) و اداره جلسات شورای عالی با مسئولیت وزیر آموزش و پرورش و ابلاغ مصوبات با موافقت و امضای رییس محترم جمهوری طی 1/5 سال گذشته.
4-7- استمرار اجرای قانون تخریب، نوسازی و مقاوم سازی مدارس برای نوسازی و مقاوم سازی تعدادی از مدارس کشور در حد اعتبارات تخصیصی و تلاش برای استمرار اجرای این قانون در تدوین پیش نویس قانون برنامه پنجم توسعه همچنین احداث مدارس جدید از طریق اعتبارات استانی تمک داراییها، تعمیر و نگهداری مدارس موجود و جمع آوری مدارس گیری در سطح کشور
4-8- تجهیز مدارس کشور به امکانات ICT، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها به فناوریها و تجهیزات آموزشی از طریق اعتبارات تخصیصی در قالب اعتبارات سفرهای استانی دولت، تخصیص 12% اعتبارات تملک داراییهای ملی و 7% تملک داراییهای استانی
4-9- اخذ مجوزهای قانونی برای صدور سند ساختمان مرکزی وزارت متبوع پس از 12 سال وقفه، تملک زمین ساختمان جدید وزارتخانه واقع در خیابان نیایش، اجازه فروش ساختمانهای پراکنده کنونی و احداث ساختمان جدید متمرکز وزارتخانه و سازمانهای وابسته
4-10- توسعه هنرستانها و آموزشکدههای فنی در قالب مصوبات سفرهای استانی با توجه به تکلیف قانونی برنامه چهارم توسعه
4-11- تولید محتوای الکترونیکی و تهیه پاورپوینت تعدادی از کتب درسی و فایل pdf همه کتب درسی و امکان دسترسی به اغلب آنها از طریق شبکه رشد آموزش و پرورش، تولید فیلمهای آموزشی و محتوای چند رسانهای از طریق جشنواره فیلم رشد و جشنواره تولیدات مجازی و ارایه به مدارس متقاضی
4-12- بازبینی تدریجی کتب دری موجود، تالیف و جایگزینی کتب جدید و راهنمای آموزشی برای دوره پیش دبستانی، تولید کتب درسی رشته معارف اسلامی و تعدادی از کتب جدید فنی و حرفهای تا قبل از نهایی شدن برنامه درسی ملی و تالیف کتب بر مبنای آن.
4-13- تشکیل کارگروه اصول 127 و 138 قانون اساسی برای حل مشکلات آموزش و پرورش در دولت و دستیابی به تعدادی مصوبه کارگشا.
4-14- فراهم نمودن زمینه تبدیل به حسن کردن داراییهای مازاد بر نیاز آموزش و پرورش و اخذ مصوبات راهگشا برای حل پارهای از مشکلات آموزش و پرورش، اعطای زمین معوض از سوی مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی و مالکان مدارس و تلاش برای حل تدریجی مشکل مدارس قلع و قمعی در سالهای 1387 و 1388
4-15- واگذاری تدریجی مدارس ایرانی که عمده دانش آموزان آنها فرزندان کارکنان جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستند به وزارت امور خارجه و تبدیل ساختار مدارس بزرگ ایرانی خارج از کشور به مدارس بین المللی با رویکرد ایرانی ـ اسلامی
4-16- توسعه مدارس تیزهوشان استثنایی، نمونه دولتی، شبانه روزی و شاهد برای تحقق عدالت آموزشی
4-17- افزایش بودجه پایه سازمانهای آموزش و پرورش استانها حداقل به میزان 1700 میلیارد تومان در بودجه سال 1388
4-18- انعقاد تفاهنامههای همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی وزارت تعاون صدا و سیما، نیروی انتظامیلف سازمان جهانگردی و ایرانگردی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ICT و ... و اجرای طرحهای مشترک همیار پلیس، هدایت گردشگران نوروزی، تجهیز کارگاههای فنی، تدوین استانداردهای کار و دانش، تعاونیهای مدارس، اتصال مدارس به اینترنت و ...
4-19- تشکیل کمیسیون دائمی اقتصاد آموزش و پرورش، طراحی مراکز فعالیتهای درآمدزایی آموزش و پرورش
4-20- حل مشکل ادامه تحصیل دانش آموزان تبعه خارجی فاقد کارت اقامتی از سال تحصیلی 89-88 با موافقت وزارت کشور
4-21- توسعه مراکز آموزش از راه دور برای پوشش تحصیلی بازماندگان از تحصیل دورههای راهنمایی تا متوسطه
4-22- شناسنامه دار کردن مدارس و سازماندهی کلیه مدارس و مراکز مکمل مدرسه همزمان با ساماندهی نیروی انسانی
4-23- توسعه همکاریهای منطقهای و مشارکت در تالیف کتب درسی و تربیت معلم برای افغانستان، همکاری با آموزش و پرورش تاجیکستان، مدرسه سازی عراق و ...
4-24- مدیریت بهینه بر هزینههای وزارت آموزش و پرورش و دستیابی به صرفهجوییهای فراوان در ابعاد مختلف از جمله: طبقهبندی اقلام هزینههای اصلی آموزش و پرورش و ملی کردن بیش از 84 نوع پرداخت با استفاده از پشتوانه قانون مدیریت خدمات کشوری و مطالبه رییس محترم جمهوری
4-25- تشکیل مرکز سنجش آموزش و پرورش و فراهم نمودن بخشی از الزامات اجرای قانون حذف کنکور
4-26- تمرکز در ارسال بخشنامهها از طریق فعال کردن کمیته مستندسازی و نظارت مستقیم وزیر بر صدور کلیه بخشنامهها
4-27- واگذاری مسئولیت سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان به عهده شهرداریها و بخشداری ها با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدارس و مدیریت مدارس آموزش و پرورش با موافقت وزارت کشور، وزارت راه و ترابری و انجمن مرکزی اولیا و مربیان
4-28- توسعه فعالیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق اتصال درصدی از مدارس به اینترنت، طراحی سیستم اطلاعات پرسنلی روی وب، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایتها، سیستم جمعآوری آماری روی وب.
4-29- حمایت از خیرین مدرسه ساز و توسعه سهم مشارکت آنان در مدرسه سازی طی دو سال گذشته
4-30- تجهیز تعدادی از کتابخانههای مدارس با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزاری نمایشگاههای فروش کتاب
4-31- طراحی مجتمعهای آموزشی برای ایجاد مجتمع آموزش نمونه در هر یک از مراکز استانهای کشور
4-32- تهیه سند الگوی مصرف و راهکارهای صرفه جویی در آموزش و پرورش و اخذ اسناد بخشی از داراییهای آموزش و پرورش
5- توسعه مشارکتها با آموزش و پرورش و فراهم نمودن زیرساختارهای توسعه مدارس غیردولتی
5-1- فراهم نمودن بسترهای قانونی و اصلاح دستورالعملهای توسعه مدارس هیات امنایی با رعایت اصل 30 قانون اساسی توسط شورای عالی آموزش و پرورش
5-2- فراهم نمودن بسترهای قانونی و دستورالعملهای توسعه مدارس وابسته نهادهای عمومی، خیریه و حوزههای علمیه و دانشگاهها و ...
5-3- اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی و تسهیل گسترش مدارس غیردولتی و ترمیم شوراهای نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی
5-4- اجازه تاسیس و بهرهبرداری از مدارس غیردولتی با مشارکت پیشکسوتان فرهنگی و شخصیتهای حقیقی و حقوقی ذیصلاح تعلیم و تربیتی و امکان پذیری بهرهبرداری از امکانات مدارس دولتی در نوبت غیرفعال برای مدارس غیردولتی.
5-5- سرمایهگذاری مشترک برای امکان استفاده از تسهیلات صندوق تعاون، تسهیلات بنگاههای زودبازده و اعتبارات بانکی برای توسعه مدارس تعاونی و غیردولتی
5-6- اجازه فروش دارایی های مازاد بر نیاز و واگذاری مدارس در حال احداث توسط سازمان نوساطی به موسسات مدارس غیردولتی برای تکمیل و راهاندازی مدارس غیردولتی در چارچوب مقررات و فروش اقساطی
5-7- اخذ مجوزهای لازم برای واگذاری تعدادی از مدارس دولتی به بخش غیردولتی به صورت پیمان مدیریت و پرداخت قیمت تمام شده.
5-8- ایجاد بسترهای حقوقی و اداری برای ایجاد مدارس با هیات موسس تشکیل از تعاونی فرهنگیان متقاضی تاسیس مدرسه غیردولتی و فراهم نمودن بسترهای لازم برای حیات بخش تعاونی کشور.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 08,فوریه,2025